torsdag den 4. august 2011

1. arbejdsuge på ambassaden

I mandags begyndte første arbejdsdag for Niels og jeg - og imorgen kan vi  forhåbentligt læne os tilbage efter første uge og tænke: "Well done"

Foruden Niels og jeg, er det kun ambassadøren Per (og hans hund) samt den lettiske sekretær Anita, som har været at finde på ambassaden denne uge. Det betyder også, at det har været en forholdsvis blid start. Det har egentlig været rigtig godt, da der så har været til til at fordybe sig i ting.

Når der ikke er ferietid, er der Ambassadøren Per, Hans lettiske sekretær Anita, Den lettiske handelsmedarbejder Inese, Den danske politiske medarbejder Michael, den danske Atteché Trine, den lettiske administrative medarbejder Santa, Ambassade chaufføren Janis , rengøringsdamen, Niels og jeg. Så 10 medarbejdere i alt.

Handelsmedarbejderen Inese, som jeg skal arbejde sammen med har ferie, og jeg har derfor været alene på handelskontoret denne uge. Den politiske medarbejder Michael, som Niels skal arbejde sammen med er nyansat, og kommer først til Letland d. 1 september, hvor handelsmedarbejderen Inese afløses af en ny, da hun går på barsel. Så vi oplever lidt udskiftning :)

Hver tirsdag er der medarbejdermøde, og trods den lille bemanding på 4 stk, var det ingen undtagelse denne tirsdag. Mødet går ud på, at man fortæller hinanden, hvad man i øjeblikket arbejder på. Det lader til, at vi går en spændende tid i møde - ihvertfald når det kommer til opgaver for den politiske afdeling.

1.Der er valg hernede til September
2. Danmark skal have EU formandsskabet
3. Letland fejre deres 20.-års uafhængighed fra Rusland. Tænk de først blev uafhængige af det sovjetiske styre i 1991

Egentlig er politik og historie ikke ligefrem min store interesse, hvis det kommer bag på nogen, så jeg var nok mest interesseret i, hvad dette kunne betyde af spændende arrangementer :) Jeg har forstået, at vi i forbindelse med den 20-års uafhængighed får besøg af folketingets formand + nogle andre politikker, og der skulle komme et dansk teater: Hotel Pro forma, hvor vi er inviteret med til forestillingen. Der ud over skal Per til middag hjemme i Danmark hos Kronprinsen og fejre uafhængigheden... hvad blev der af praktikant invitationen? :) Vi har måtte tage til takke med at få indsigt i Pers tale til denne middag.

På handelskontoret er der nogle forskellige spændende messer i sigte, hvilket forhåbentligt kan give mulighed for, at få indsigt i forskellige virksomheder og virksomhedsbesøg. Pt. er tilslutningen blandt danske virksomheder til disse messer desværre lav.

Min uge har budt på en masse telefonsamtaler med virksomheder samt mødebookning, et videomøde mellem de baltiske lande, som jeg måtte aflyse igen, da der ingen emner var på dagsordenen og videorummet i Tallinn var under renovering - mindre detalje :) Ja og så nogle små opgaver, som at lave et powerpoint show til Per iforbindelse med hans kommende besøg på Bornholm - man er vel praktikant :)


Velkommen til Ambassaden


Den danske ambassade Riga - med skudsikre vinduer og detektor, man skal igennem hver morgen


Min store fryd!! Ambassade chaufføren Janis har ferie denne uge, hvilket åbenbart betyder, at vi praktikanter står for, at det store danske flag tages ned inden fyraften. Eller det vil sige, Niels står for det. Da vi ikke havde gjort dette mandag, var det nemlig Niels, som den lettiske sekretær Anita hev fat i tirsdag morgen - og dermed er det nu hans job og ikke mit :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar