mandag den 8. august 2011

Status på fordommene

Latvia - Letland, De Baltiske Lande og Østeuropa, hvad er det for et russer samfund? Fordomme, om det for mig ukendte Letland, havde jeg vist nok af inden afrejse....meeen nu er det vist også tid til at erkende, at de langt fra har holdt stik.

Fordom nr. 1 = "Det er skii' koldt i Letland"
(Og ja mor Tove, her har du vist også haft afgørende betydning. 1. Strikket Riga sokker + vanter...som jeg dog glæder mig til at skulle bruge 2. Spurgt om jeg havde pakket en tyk sweater og tilføjet - hvis du har plads, så ta' skiunderbukser med 3. henvist til turen går til og de under ti grader allerede i september adskillige gange)
Status = False.  Måske bliver der nok koldt med tiden, men lige nu nyder jeg bare de lune dage og aftener - ikke engang sommerjakken har været brugt endnu. Eller okay en gang, men det var vist bare mig, som der lige for en gang skyld var Miss. Frossenpind. Alle gadens folk bar ihvertfald bare arme :) Jeg er dog stadigvæk glad for, at mutsis har lovet, at min vinterjakke bliver bragt fra Danmark til Letland i september :)

Fordom nr. 2 =  "De går i mavetrøjer og Beverly Hills stil i Letland"
Status = False.  Jeg har endnu ikke set en pige med knude  foran på trøjen eller det, der ligner. Jeg ved ikke, om det er godt eller skidt, at jeg må afvise denne fordom.

Min tanke var, at det smarte ved Beverly Hills stilen var, at jeg ville spare en masse penge, da et halvt års tøjbudget ville udgå fra kontooversigten, men men men de har jo alle butikkerne, vi kender - lige fra Tommy Hilfiger til Vero Moda... og så bor jeg endda kun 20 m. fra et stort center, hvor alle butikkerne er samlet under et tag. Jeg prøver dog at holde mig i skindet og efter snart 14 dage, er det faktisk gået meget godt trods Galleria-centeret som min nabo. Dette er måske også lidt held. De Nike sko, jeg havde forelsket mig i lige siden første blik, og som jeg idag, efter mindst en uges overvejelse, gav mig selv lov til at købe (NB. Det var halv pris - under 400 kr), var skisme pludselig udsolgt i min størrelse!

Efter min skuffelse ville jeg give mig selv lov til en ordentlig øjen-make-up fjerner fra The Body Shop. Da jeg spørger ekspidienten, er hun en af dem, som ikke forstår engelsk.... og endnu værre, i stedet for at prøve (Er ret overbevist om, at hun kender ordet eye-make-up remover, eftersom hun arbejder, hvor hun gør), vender hun sig istedet om til en anden lettisk kunde. Magen til frækhed og Kamilla Fuglsang var smuttet. Trods uheldig shoppingtur føltes det egentlig ret godt at komme hjem og fortælle Niels, at det slet ikke blev til de omtalte sko - men kun 2 flasker vand :)

Fordom 3 = Letland er et ukendt isoleret land
Status = False. Turisterne myldrer her - og den anden dag blev jeg faktisk pludselig en del af en busfuld danske turister fra Roskilde Kommune og deres guide

Udover at afvise fordomme, har jeg også gjort mig andre erfaringer:

1. Ingen grund til at slæbe et par højhælet med i kufferten. Riga er lig brosten, brosten og højhælede er lig dårlig coctail. Så til mine kommende gæster - drop de højhælede :)

2. Jeg havde et stort ønske om at få praktikplads i østen pga. de mange outsourcing muligheder for danske virksomheder. Men ved i hvad, De Baltiske lande er stærkt undervurderet i den forbindelse. Lønningerne er lave (3000 DKK om måneden for at være sygeplejersker i Letland), hvad gir i? Så har man det pludselig meget meget godt som studerende i Danmark :) Der udover er transportvejen meget kortere - et skib er hurtigt fremme i Danmark... og så er der kulturen, som der er meget mere lig den danske end den i Østen. Det gælder altså bare om at lave en øjenåbner med fokus på området her - og tendensen er da også, at flere og flere danske virksomheder kommer til.

Kamilla Fuglsang- Riga

Ingen kommentarer:

Send en kommentar