søndag den 14. august 2011

Endnu en uge gik


Søndag aften – snart har jeg været 3 uger i Riga – det må være tid til en opdatering J

Der er stadig stille og roligt på Ambassaden. I morgen kommer de sidste dog tilbage fra ferie – og så skulle vi næsten være fuldtallige. På handelskontoret er vi fuldtallig – dvs. Inese og jeg J Vi har et par små-cases, som vi arbejder på men ikke meget. Det er ret sjovt, så forskellige opgaver et handelskontor har med at gøre – Love it. Pt. Har vi både en rekrutteringsopgave liggende, hvor en dansk virksomhed ønsker hjælp til at finde en leder til en baltiskafdeling, og har sat en masse krav til vedkommende – endda ligefrem et krav som alder.  Derudover er der en opgave, hvor modebranchen i Danmark ønsker at finde tekstilproducenter til dansk design, ligesom der er en dansk dattervirksomhed, som der ønsker hjælp og vejleding til at blive selvfinansieret. Der er altså opgaver lige fra rekruttering, partnersøgning/match og rådgivning.

I næste uge er min opgave at kontakte danske virksomheder, der kan tænkes at have interesse i en stor energi- og miljømesse, der afholdes i Riga til oktober.  Den Danske Ambassade har planer om at lave en fælles stand for danske virksomheder, hvilket selvfølgelig kræver, at vi får vækket deres interesse. Forresten har det også været en uge, hvor jeg har fået lov at føle mig lidt status-agtig. Eller jeg har ihvertfald fået leveret en kasse så fuld af businesscard, at jeg ikke aner, hvordan jeg dog nogensinde skal komme af med alle dem :) Derudover var det fantastisk at komme hjem til lejligheden onsdag efter job. Da man åbner døren står alle skoene linet op på lige række - og så ved man ellers bare, at vores rengøringsfrau har gjort første visit. Hun har bestemt ikke sløset - selv mit skrivebordsrod var der gjort orden i. Gamle kvitteringer der bare skulle smides ud, var sorteret og ordnet i en pæn bunke... ha ha

I fredags blev det så weekend. Min weekend startede med en omgang aqua-fitness fredag aften. Niels havde en kammerat fra Danmark på besøg, så da de skulle til koncert. Jeg tænkte derfor, at jeg også hellere måtte finde underholdning. Jeg ville derfor tage en tur i svømmehal eller måske nærmere en tur i swimmingpool. Riga har ingen svømmehaller, så det eneste der eksisterer af den slags er en pool på et SAS Radisson hotel, hvor man kan svømme, hvis man vel og mærket betaler 70 kr – temmelig peberet for så lille en pool. Niels og jeg har været dernede og svømme før, så tænkte at jeg snildt kunne gøre det igen.

 Da jeg kom der ned viste det sig så, at det ikke var så snildt og ligetil, da de havde aqua-fitness denne aften.  Jeg kunne dog godt få lov at være en del af dette- så hvorfor ik? Jeg tog derfor chancen og hoppede i poolen med 9 andre kvinder J Ligesom med spinning var det endnu engang en oplevelse.   Det mest underlige var, at vi alle skulle påføre os svømmefødder inden start, hvorefter vi i en time stod på samme plads og lavede forskellige øvelser, hvor disse svømmefødder absolut ikke gjorde noget gavn. Jeg vil næsten tro, at det eneste formål, der var med de svømmefødder var at vise: ”Se vi har svømmefødder her” Men ellers var det okay – men jeg glæder mig nu til, at jeg fra i morgen har mig et fitnesskort, så det hele ikke behøves være løb og dyr swimmingpool J

Lørdag besøgte jeg det russike marked/central markedet. En hel fantastisk opvelelse for sanserne. Det er et af Europas største markeder - og hold nu op det er stort. Det ligger kun 5 min fra lejligheden og har åbent hver da året rundt. Ud over alt for meget ragelse er der de lækreste frugter, grønsager, nødder, krydderier osv. som man kun kan blive fristet af :)  Lørdag aften var tossi på den gode måde. Vi har erfaret, at der på facebook findes en gruppe for danskere i Letland.. – endnu engang er facebook ret fantastisk. I lørdags var der igennem denne gruppe blevet arrangeret et ”dansker stævnemøde”. Kl. 17 var der derfor danskermøde på en bar, hvor der senere var spisning – og endnu senere alkohol anmas. Det var en rigtig god aften og skønt med nye ansigter af de dansk talende slags. D

I dag trodsede vi træthed og eventuelle tømmermænd til fordel for en tur på frilands museum. Et museum Thea, Niels og jeg også forsøgte at besøge sidste søndag – hvor det dog gik galt, fordi vi hoppede på en forkert bus. Men denne søndag fik vi gennemført – så har vi været der, og så behøves man vist ikke komme der igen, jo mindre man er hel tosset med at se gamle træhytter, kirker og folkedans. Det skal vist ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke fandt stedet særlig interessant - men jeg blev dog så dejlig glad af at se på de søde folkedansere, da man virkelig bare kunne se, hvor meget de nødt deres dansende tjans J

Næste weekend byder også på spændende planer. Riga fejrer 810 års fødselsdag, så byen er fuld af arrangementer. Fredag kl.23 skal Niels, Thea, hendes veninde og jeg løbe night run og lørdag til en stor koncert. Søndag kommer folketingets formand Thor Pedersen på visit, men om det kun får betydning for Per ved jeg endnu ikke. Man synes da godt, vigtige ambassadefolk som praktikanter også kunne få del …. Jeg skal jo rapportere!

 Kamilla Fuglsang, Riga

 Nu med businesscard og snart Fitnesscard

 Sådan ser/så en Kamilla Fuglsang Vindueskarm ud efter miss rengøringsfraus trylleri
 Et besøg hos vores nabo (Sankt Peters kirken) og et kig ud fra kirketårnet

 Det russiske marked

Et glimt fra dansker-aftenen på Kiwi-bar


Ingen kommentarer:

Send en kommentar